Voeding

“Er moet een of ander vreemd geheim in zout verborgen liggen. Het is zowel in onze tranen als in de zee.”

Kahlil Gibran

slechte eters

Zout, vroeger heel belangrijk. Het was zelfs in de oude tijden een betaalmiddel. We kunnen er niet zonder, maar te veel is ook niet goed. Maar wanneer is nu te veel te veel?

Eten, het klinkt zo gewoon, en dat is het nu net niet. Althans niet meer. Vroeger was er veel minder overvloed aan voeding. Je ging naar de bakker, je ging naar de slager en de groenteboer en dat was het wel zo’n beetje. Veel mensen zijn nu verslaafd aan suiker, je kunt overal in de supermarkt, maar ook bij de benzinepomp, in de bioscoop, in de dierentuin, overal kun je eten kopen.

Ben je wel eens in de dierentuin geweest? Vaak lees je daar “s.v.p. de dieren niet voederen”. Je zou veel reacties krijgen als we een aap een blikje frisdrank aanbieden. En toch, we drinken het zelf, we geven het aan onze kinderen.

Voeding, is verschrikkelijk belangrijk voor ons lichaam, onze hersenen en dus voor onze functioneren. Naast voeding is het kauwen van voedsel heel erg belangrijk. Als je weinig voedsel neemt wat je echt moet kauwen betekent dit minder activiteit voor de hersenen. Gek hè! Daar heb je nog nooit aan gedacht!

Met name bij leer- en gedragsproblemen is voeding heel erg belangrijk. De standaardverklaring die heden ten dage wordt gehanteerd is: wie goed eet, heeft geen extra vitamines en mineralen nodig. Veel artsen gaan er van uit dat je alleen bij bepaalde gebreksziekten extra vitamines en mineralen moet slikken. We spreken hier over extra vitamine C bij scheurbuik, extra vitamine D bij rachitis, extra kalk bij botontkalking etc. Kortom als er geen sprake is van een gebreksziekte, is er geen tekort aan een vitamine of een mineraal.

Dit is te simpel gedacht. De gebrekziekten openbaren zich pas als het lichaam al lange tijd worstelt met tekorten. Tekorten die kunnen leiden tot leer- en/of gedragsproblemen. Bewezen is dat agressie bij gevangenen in gevangenissen (in stijgende lijn) afnam als hun dagelijkse voeding werd aangevuld met supplementen. Dus: hoe gezond is ‘normale voeding’ nu eigenlijk?

Iedereen weet dat evenwichtige voeding groente en fruit bevat, vlees en vis gecombineerd met aardappels of pasta. Maar welke hoeveelheden? En wat te doen als je kind meer belangstelling heeft voor koek, snoep en chips en eigenlijk geen groente e.d. wil eten. En wat te doen als je kind veel te veel wil eten en kampt met overgewicht.

Goede voeding bevat goede bouwstoffen. Suiker geeft niets maar neemt wel o.a. de vitamines B2, B3, B5, B6, B11, B12 en ijzer en vitamine C. Stoffen die nodig zijn om goed te kunnen functioneren. Met name de B vitamines zijn nodig om het lichaam te ontgiften van suikers.

Goed voedsel bevat goede bouwstoffen voor het lichaam en de hersenen. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende speeksel aanwezig is om een begin te maken van de vertering van koolhydraten; er voldoende kauwvermogen is; de maag voldoende verteringssappen bevat en de darmfunctie naar behoren werkt.

Zullen we eens kijken wat jij eet?